Eroon ahdistuksesta

Ajatukset kiertävät ympyrää, tehtävistä ei saa kiinni ja rintaa ahdistaa. Illalla ei saa unta ja aamuyöllä herätessään huomaa kierrättävänsä samoja asioita aina uudestaan ja uudestaan. Yksinkertaisesti ahdistaa. Tuttu tuntemus kaikille meille jossain vaiheessa elämää kun stressitaso nousee.

Ahdistus syntyy, kun ympäristön asettamat haasteet tuntuvat ylivoimaisilta eikä niiden ratkaisuun ole työkaluja, tai siltä ainakin tuntuu. Toisin sanoen omat taidot eivät riitä ongelmien ratkaisuun. Tuntemus on aivan aito, mutta syy siihen ei välttämättä ole kiveen hakattu. Alla oleva kuvio kertoo haaste- ja taitotason välisen suhteen toisiinsa.

 

Ahdistus-flow

 

Syy on siinä, että koittaa haukata tai ympäristö koittaa väkisin tarjota liian ison palan kerralla pureskeltavaksi. Haasteen kasvaessa me tunnetaan ensin stressaavaa huolestuneisuutta ja lopulta ahdistusta. Yhdysvaltalaisen pelitutkijan Jane McGonicalin mukaan jatkuva epäonnistuminen voi johtaa jopa elimistön äärimmäiseen suojautumiseen toivottomuuden edessä ja energiansäästön vuoksi psyyke ajautuu lopulta masennustilaan. Mikäli yksilö ei näe enää toivoa ongelmien ratkaisemiseksi, ei kannata hakata päätä samaan seinään. Kuten Einstein on sanonut, hulluutta on tehdä asiat samalla tavalla päivästä toiseen ja odottaa eri lopputulosta.

Avain ahdistuksen purkamiseen onkin taitotason lisääminen kohdatun ongelman edessä ja ongelman pilkkominen pienempiin osiin jotka ovat helpompi ratkoa. Jos siihen ei ole omia resursseja, voi pyytää apua muilta, sillä joskus ulkopuoliset voivat nähdä paremmin metsän puilta.

Taitotason kasvaessa osiin pilkottujen haasteiden ratkeaminen johtaa heuristisiin elämyksiin, jotka antoisimmillaan näyttäytyvät flow-tilana. Sellaisessa tilassa kaikki turha unohtuu ja prosessi tuntuu virtaavan eteenpäin kuin itsestään haasteiden ratkoutuessa toinen toisensa jälkeen.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *